onsdag 5. mars 2014

Tilnærming - digitaldidaktikk?



Sitat fra Rune Krumsvik bok,  Den Digitale lærer.
"Didaktisk IKT-kompetanse betyr at læraren kan nytte IKT på en god fagleg måte i undervisninga, både som rollemodell for elevane sin faglege IKT-bruk og for at elevane skal skjøne fagstoff ved hjelp av ulike digitale medium (som supplement til lærebøker)" (Rune J Krumsvik)
Når elevene er ferdige med Vg1 helse- og oppvekstfaga kommer det som regel tilbakemeldinger på hvordan de har opplevd å være elev i Den Åpne Skole. Opplæringen forgår digitalt i its learning med en ansvarlig nettlærer. Elever med standpunktvurdering tilhører også et lokalt studieverksted hvor de har oppmøte. Her avvikles f.eks. alle obligatoriske prøver.
Tilbakemeldingene viser at de fleste er godt fornøyde.
De sier: De mestrer, liker opplegget, får motivasjon, føler seg vellykket, liker fleksibiliteten, og en sier "enda vi ikke møttes, ja den teknologien" Og så er det noen som savner å være i et daglig sosialt læringsmiljø
  • Tussen takk for bra tilbakemeldinger som jeg for fra deg, de har stor betydning for meg og er stor motivasjon.
  •  Nå har xx levert sin 3.prøve i HFA, han er så fornøyd med opplegget.
  • Tuuusn takk :D,
  • Ble glad for kommentarene og at du synst jeg får det til :)
  • Vil jeg ha deg som min nett lærer på 2.året?
  • Tusen takk for en god jobb, og for alt. 
  • Takk for flott og fleksibelt samarbeid. Førr ei flott lærerinne jeg fikk på min vei i en godt voksen alder, Takk for alle gode samtaler mange ganger. Ikke minst de faglige tilbakemeldingene. Du er en ener. Og det vet du. Klem fra en vellykket elev. 
  • Du er den kuleste læreren jeg noen sinne har hatt, ska du vite. Enda møttes vi ikke. Ja den teknologien. 
  • Takk for meg, var vanskelig å bynne med skole etter så mange år i arbeid, men du fikk det til å bli lettere :) 
  • her er min siste oppgaven til deg. Det er bare en uke til før jeg fulført vg1. Tusen hjertelig takk for å være med meg . 
  • Å være elev i DÅS er bra, jeg kan gjøre andre ting samtidig, men det er veldig litt å ha sosial med andre folk, så til nå jeg har angst å kommunisere til andre.
  • Hei. Så flott at jeg har alle karakterene samlet en plass, det gjør det mye enklere for meg å holde oversikt. Jeg har ikke visst om den plassen før nå nylig.
    Dette er jo konkrete data fra elevene til meg. Det kan hjelpe meg i å få en bedre forståelse av deres opplevelser, slik at jeg kan komme frem til ny erkjennelse ved å bruke flere metoder i opplæringen.

    Så tenker jeg videre. Hva med blogg?  Hvordan kan jeg bruke blogg i mål som, utvikling av empati, og sosial kompetanse"?  Kan elevene bli tryggere på seg selv ved å produsere og kommentere. Hvordan kan elevene utvikle empati ved å følge, og å gi tilbakemeldinger til andres og medelevers blogger?  Kan dette være et digitalt redskap i  kompetanseutvikling, og i utviklingen av innlevelse og empati? Og sist men ikke minst, hvilke etiske utfordringer står jeg ovenfor? Dette er problemstillinger jeg er nysgjerrig på, og vil søke kunnskap om, innenfor digitaldidaktikken. 

I cannot teach you

but i can creat

a situasjon in wich
you can learn


4 kommentarer:

  1. Fra Krumsvik til ei fortelling om elever som mestrer, også ved hjelp av teknologi. Mange sterke og gode tilbakemeldinger.

    I dine undringer til slutt aner jeg et ja. Klart elever kan bli tryggere på seg selv, som personer og faglig, ved å blogge og kommentere, bli "sett" og anerkjent. Utfordringa er å tilrettelegge for blogging (eller annen publisering) på en god måte i en fornuftig kontekst.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med blogg Ragnhild, og velkommen etter :-) Jeg stjeler sitatet ditt siden jeg synes at det var så bra..

    SvarSlett
  3. Jeg forstår deg slik at pga mangel på fysiske treffe, kan en bruke blogger for å empatien og sosial kompetanse. Det var en spennende vinkling, håper du får testet ut det.

    SvarSlett
  4. ja, det skal bli spennende å prøve ut nye metoder.

    SvarSlett