"Et begrepskart er et tankekart, men et tankekart behøver ikke å være et begrepskart"
står det i teksten Universitetet i Tromsø (UIT)
Dette tankekartet er laget i Mindview 5.0. Her var det det mange funksjoner, som jeg må bruke tid på å sette meg inn i. I forlengelsen, eller fortsettelsen, kan jeg sette inn nye relevante noder (knutepunkter) inn i temaet. Pluss og minustegn som skjuler og henter inn igjen. Kan settes inn lenker, og bilder
som gjør det mer visuelt. Lisens etter 30 dager
Dette er laget i Free Mind. Kostnadsfritt. Færre funksjoner. Blant annet kunne jeg ikke sette inn bilder, men ikoner som ligger i programmet.
Dette var moro, og jeg fortsetter å utforske, lese teori og "å knote" videre :)
Så fine kart! Mye finere enn mine. Må kikke litt på de verktøyene du bruker her. Godt!
SvarSlettTakk Frode. Kart nr. 2 er laget i FreeMind. Se under hva Thomas har svart. Han anbefaler XMind. Nå skal jeg prøve det.
SlettIkke bare tankespinn, men fine, gode tankekart som strukturerer kunnskap om smitte.
SvarSlettDet finnes mange tankekart-program, også gode som ikke koster noe. Et søk på "best free mindmap" ga som treff nummer tre http://www.imdevin.com/top-10-totally-free-mind-mapping-software-tools/ Der står om XMind:
"Open source and ready for Windows, Mac and Linux, XMind may be the best looking of the crew. While there is a paid version, the free version should be robust enough for all your needs. XMind and FreeMind are the top dogs of the free mind mapping software kingdom. So be sure to check them out!"
XMind og FreeMind er altså "the top dogs". Jeg har erfaring med begge og foretrekker nå XMind. Det anbefales også av Leif Harboe: http://leifh.blogspot.no/search?q=Xmind
Takk Thomas. Det gir en god følelse å mestre. Problemet mitt er at jeg har for lite "muskler" til å prøve ut ulike verktøy, og blir usikker når alle boksene dukker opp med spørsmål som skal besvares Men nå skal jeg prøve XMind :)
SlettSå fine tankekart du har laget, Ragnhild!
SvarSlettTakk, Beate. Nå gjenstår det å få elevene til å ta dem i bruk. Har trua på tankekart, ja.
SlettNice. Tror ikke det spiller så stor rolle hvilket verktøy man velger bare man er fortrolig med bruken og det tjener formålet. Howland, Jonassen og Marra (2012) påpeker at styrken i begrepskart ligger i at elevene lager egne kart og koplinger: «unless students generate their own maps and links (either individually or collaboratively) they will not actively need to organize and evaluate the ideas they are considering for their writing activity». Det er visstnok slik at hvis læreren viser/lærer bort et tankekart så har elevens kart en tendens til å bli veldig likt......
SvarSlettGodt poeng, Per. Begge verktøyene må nok introdusere, slik at valgene blir deres.
SvarSlett