tirsdag 25. februar 2014

Undre - gjøre – tenke - reflektere



Når en godt voksen dame, på tampen av sin yrkeskarariere skal ta 5 studiepoeng ved UIN er det med skrekkblandet fryd.
Å lage Blogg er hjemmelekse, og dette er min debut.

Min motivasjon er å bli trygg på, og å bruke digitale verktøy som kan fremme god læring og refleksjon i den målgruppen jeg til daglig forholder meg til. Målgruppen er voksne elever med realkompetanse, minoritetsspråklige, og elever som har avsluttet et tidligere løp.
Jeg tror det blir viktig med målrettet bruk av teknologien. Med det mener jeg å bruke de riktige digitale verktøyer som kan gi elevene god tilpasning, stimulering, visualisering og instruksjon i opplæringen.
Men verktøyene må inspirere, ikke frustrere. I min målgruppe har deltakerne ulik kompetanse i IKT ferdigheter, der de fleste "hendler" det enkleste. De fleste har familie og jobb i tillegg til å studere, og er heller  ikke daglig i fellesskap med medelever og veiledere. Noen synes det er vanskelig å begynne på skole igjen etter mange års fravær. Da kan den trygge å kjente måten å lære på føles  best.  
Et Kinesisk ordtak lyder som følger " Gi en mann en fisk og han vil klare seg en dag. Gi han fiskeredskaper og han vil klare seg livet ut"
Håper jeg sitter igjen med, og kan bruke flere ulike "redskaper" enn de jeg har i dag, i enden av dette studiet.

Og så fikk jeg til å lage min første ordsky. ( Laget i wordel.net)
"Det vi må lære før vi kan det, det lærer vi ved at vi gjør det" (Aristoteles)

2 kommentarer:

  1. En filosofisk og god tekst om hvorfor du prøver deg med blogg og annet IKT-aktig. Så flott at du pynter med selvlaget ordsky.

    SvarSlett
  2. Takk Thomas. Denne kommentaren har jeg bevisst avventet med å svare på fordi jeg hadde lyst til å se egen utvikling. Og i løpet av kort tid har jeg hatt en bratt og positiv "læringstrapp.", fra første innlegg i egen blogg og til i dag. Jeg har lært mye på kort tid, og ikke minst lært å mestre ulike digitale verktøy. Flott å oppleve at en aldri blir for gammel til å lære, og å være yrkesaktiv og å gi sitt bidrag til velferdsstaten:)

    SvarSlett