tirsdag 25. februar 2014

NDLA en digital læringsressurs

NDLA "er et felles fylkeskommunalt initiativ; et innkjøpssamarbeid som startet i 2007 mellom 18 fylkeskommuner."Prosjektet som ble igangsatt i 2007, hadde følgende føringer fra Kunnskapsdepartement
1. Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring.
2. Å utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som bestiller og/eller utvikler av digitale læremidler 
3. Å øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring 
4. Over tid redusere elevenes utgifter til læremidler."

Alle elever som begynner på vg1 helse- og oppvekstfag i Den Åpne Skole må levere en startoppgave før de begynner å sende inn obligatoriske oppgaver i henhold til fremdriftsplan.
Her gir de en kort presentasjon av seg selv,  sine dataferdigheter, personlige mål, motivasjon og erfaringer d.v.s. relevant praksis i forhold til yrkesvalg. Målet er også å gi en instruksjon på hvordan oppgaver skal leveres.
Når det gjelder dataferdigheter viser det seg at de fleste i min målgruppe bruker facebook, skype, mail, internett, og underveis i opplæringa tar de i bruk NDLA.
NDLA er en Nasjonal digital læringsressurs. Kunskapsdepartementes definisjon på digital læringsressurs er: : "Med digitale læringsressurser menes pedagogiske redskaper som kan brukes til læringsformål og som utnytter IKT for å fremme læring via produkter, tjenester og prosesser. Slike ressurser kan koples til ulike medier og læringsformer"
På mine fagsider i its learning bruker jeg denne læringsressursen aktiv, og oppfordrer elevene til å bruke den. Her finner de blant annet El- videoer, animasjoner og fagstoff, der tilnærmingen til de ulike temaer blir presentert på andre måter. Så hvorfor "finne opp kruttet på nytt, når det allerede er oppfunnet"
 NDLA er en ressurs for meg. Videre tror jeg den er en fordel for min målgruppe, spesielt for minoritetsspråklige og elever med lese og skrive vansker, men dette kan jeg ikke hevde eller påstå, enn så lenge.


2 kommentarer:

  1. Spørsmålene dine "skjuler" både gode poeng og etiske utfordringer. For å kommentere det siste spørsmålet ditt først, så tenker jeg umiddelbart at det å bruke en ekstern persons sykdomsblogg som ledd i undervisningen reiser en rekke etiske problemstillinger og at det er bedre å lage en god oppgave som kan utfordre dem etisk ved å bruke blogginnlegg og kommentarer.
    På spørsmålene dine om å videreutvikle evne til empati og sosial kompetanse, så tror jeg virkelig at blogging kan være en metode som kan bidra til dette. Selv har jeg ikke brukt blogging, men elevene har hatt gruppeoppgaver som også innebar å gi hverandrevurdering. Her kommenterte elevene i etterkant at de måtte tenke på at det de skrev ikke skulle såre, men være støttende og positiv, men samtidig også si noe om hva de kunne gjøre bedre. Jeg registrerte også at elevene ble mer bevisst og reflekterte til hvordan jeg gav tilbakemeldinger og vurderinger på deres arbeid.
    De tilbakemeldingene du har fått fra elevene, syns jeg understreker hva vi også har erfart, at elevene setter pris på den individuelle oppfølgingen de får gjennom nettstøttet opplæring, og det er noe vi må ta vare på i det videre arbeidet.

    SvarSlett
  2. I dag har jeg gitt meg selv en fridag og vært i Svolvær for avkobling. Resterende dager har hodet vært fylt av "hva har jeg gitt meg ut på" Thomas D hevder det tar 5 minutter å opprette en blogg. Beklager Thomas, for meg funket det ikke!
    Endelig fikk jeg det til, og belønnet meg selv med et glass rødvin. Det var en terskel må jeg innrømme. Og så..kom jeg hjem fra Svolvær, fant Åshilds kommentar på bloggen. Ble glad:)
    De etiske utfordringene er et av dilemmaene med blogg som jeg har reflektert over , men ser at det ikke kommer frem i innlegget mitt. Jeg har også tenkt på gruppen minoritetspråklige i formidlingen på skriftlig Norsk.
    Med lav grad av kompetanse innenfor blogg har jeg søkt på : Hva er en Blogg? Finner ut at ordet blogg er sammensatt av ordene Web og logg og omtales som blogg eller weblogg. Noen sier det er en nettbasert dagbok. Jeg har ikke spesielle erfaringer med blogger, men har vært inne på noen. Her ser jeg at det blogges om det meste, fra svært personlige, til mote, hobbyer, politikk. m.m . Kommentarene kommer fra både kjente og ukjente.
    Jeg tenker at i en blogg er en sin egen redaktør.
    Hva kommuniseres av budskap, og hva ønsker en å oppnå?
    Må en ikke forvente et mangfold av tilbakemeldinger/kommentarer?
    Er etikken for bloggere og andre sosiale medier et underutviklet område i medieetikken?
    Hvordan skal vi lærere møte de etiske utfordringen i bruk av blogg i undervisning?
    Åshild, vi har et hav av aktuelle og spennende temaområder å ta fatt på :)
    Tusen takk, Åshild. Du fikk meg til å reflektere videre:)

    SvarSlett